Kirjoita oppikirja-arvostelu
Huomaathan, että
- oheiset ohjeet ovat suuntaa antavia ja tarkoitettu arvostelun kirjoittamisen tueksi
- ohjeita ei tarvitse noudattaa orjallisesti ja myös muita näkökulmia on suotavaa tuoda esille
- oppikirjat ja -materiaalit ovat aina erilaisia, jolloin arvostelussa voi olla mielekästä painottaa joitakin ohjeissa mainittuja seikkoja ja jättää toiset vähemmälle käsittelylle.
Oppikirja-arvostelun enimmäispituus on 8500 merkkiä. Merkkimääristä voidaan joskus perustellusti joustaa, mutta siitä pitää sopia aina ensin toimituksen kanssa.
Lähetä arvostelu päätoimittajalle.
Arvostelussa voi avata seuraavanlaisia asioita:
1 Kirjan perustiedot
- Nimi, tekijät, kustantaja, julkaisuvuosi
- Onko kyseessä yleisoppikirja vai esimerkiksi jotakin tiettyä kielitaidon osa-aluetta harjoittava materiaali?
- Kenelle suunnattu / kenelle soveltuu? Mille kielitaidon tasolle?
- Mitä lisämateriaalia (äänite, opettajan opas, verkkomateriaali, arviointimateriaali yms.) oppikirjaan liittyy? Miten ne täydentävät kirjaa?
2 Kirjan aihepiirit ja kielenoppimisen konteksti
- Millaisia aihepiirejä ja teemoja kirjassa käsitellään? Miten mielekkäitä ne ovat kirjan kohderyhmän kannalta?
- Miten kirja esittelee Suomea ja suomalaista kulttuuria?
3 Millaisen kielitaitokäsityksen varaan kirja/materiaali nojaa?
- Miten kielitaidon eri osa-alueet näkyvät/jäsentyvät materiaalissa? Korostuuko jokin osa-alue? jääkö jokin vähemmälle huomiolle?
- Miten kielitaidon tasot näkyvät kirjassa?
- Nojaako kirja formalistiseen / funktionaaliseen / johonkin muuhun kielenopetusperinteeseen?
- Millaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä/tekstilajeja kirjassa on? Mikä on kirjan suhde autenttisiin teksteihin?
- Miten kielen luonnollinen variaatio (esim. rekisterit, puhekieli) esitetään kirjassa? Miten tehdyt ratkaisut toimivat?
4 Oppimisen ohjaaminen ja tukeminen
- Miten kirja ohjaa oppijaa erilaisten oppimisstrategioiden kehittämisessä ja käyttämisessä?
- Miten kirja ohjaa itsearviointiin ja kielitaidon itsenäiseen kehittämiseen?
- Tukeeko kirja opettajaa oppimisen ja kielitaidon arvioinnissa?
- Millaisia harjoituksia/tehtäviä/ laajempia projekteja kirjassa on? Millaista opiskelua/oppimista ne tukevat?
- Miten kirjan graafinen ilme (kuvat, taulukot jne.) tukevat oppimista?
5 Oppikirja osana opetusta
- Miten oppikirja toimii osana koko opetuskokonaisuutta?
- Onko opettajan helppo täydentää kirjaa omilla materiaaleilla? Millaista lisämateriaalia tarvitaan vai tarvitaanko sitä?
- Miten kirjan mahdolliset lisämateriaalit tukevat opettajan työtä?
6 Kirja osana luonnollista kielenkäyttöä ja yhteiskunnassa toimimista
- Miten kirja ohjaa oppijaa ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja mielipiteitään?
- Miten kirja tukee/ohjaa oppijaa käyttämään kieltä kirjan ja luokkahuoneen ulkopuolella (esim. arjen tilanteet, median seuraaminen, opiskelu, työ, yhteiskunnallinen osallistuminen)?